Zakończono prace związane z przygotowaniem Katalogu dobrych praktyk w edukacji. Zeszyt 26. Jest on w całości poświęcony dorobkowi nauczycieli przedszkoli. To sprawiło, iż nadaliśmy mu podtytuł „Z działalności łódzkich przedszkoli”. Publikacja powstała we współpracy z panią Elżbietą Ciesiołkiewicz doradcą metodycznym ds. edukacji przedszkolnej w ŁCDNiKP. Jest to praca zbiorowa, w której zaprezentowano dziewiętnaście artykułów napisanych przez dwudziestu nauczycieli z trzynastu łódzkich przedszkoli.
Podkreślić chcemy fakt, iż po raz drugi, w ramach upowszechniania przykładów dobrych praktyk w edukacji, Łódzkie Centrum Doskonalenie Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego skierowało do środowiska oświatowego pozycję dotyczącą edukacji przedszkolnej, najważniejszego obszaru edukacji, od którego zależą następne procesy uczenia się w dalszych etapach edukacji. W pierwszej publikacji zaprezentowaliśmy opisy dobrych praktyk z lat 2013-2016. W obecnie przygotowanej zamieszczono wiele przykładów z okresu roku szkolnego 2019/2020, a w szczególności odnoszących się do nowej sytuacji społecznej, w której przedszkola muszą pracować, czyli pracy w warunkach pandemii koronawirusa. O tym, w jaki sposób nauczyciele i placówki pracują, jakie mają pomysły, jakie uzyskują rezultaty działań dowiemy się z lektury przygotowanego Katalogu dobrych praktyk w edukacji. Zeszyt 26. Publikacja ta dodatkowo pokazuje jak wielką rolę w kreowaniu aktywnych, twórczych postaw nauczycieli odgrywa doradca metodyczny, który jest mentorem dla swoich podopiecznych nauczycieli i dyrektorów placówek. We wprowadzeniu do publikacji przygotowanym przez panią Elżbietę Ciesiołkiewicz możemy przeczytać cyt. „Proces, podczas którego przeprowadza się dziecko od sytuacji typu „nie wiem, nie potrafię” do „wiem i potrafię” nie jest łatwy dla nauczycieli. Bycie nauczycielem przedszkola to ogromna odpowiedzialność, wielkie wyzwanie ale również i źródło nieustającej satysfakcji oraz wielu pozytywnych emocji wynikających kontaktów z drugą osobą, która nas bezwarunkowo akceptuje, obdarza zaufaniem i uważa za niewyczerpaną skarbnicę wiedzy na każdy temat”.
W zeszycie 26 Katalogu zamieściliśmy następujące artykuły:
· Refleksje Elżbiety Ciesiołkiewicz o współpracy z nauczycielami przedszkoli;
· Przedszkole Miejskie nr 9 w Łodzi. Zawody i zainteresowania rodziców. Karolina Janowska, Dagmara Rogóź;
· Przedszkole Miejskie nr 9 w Łodzi. Origami w pracy zdalnej przedszkola. Karolina Janowska;
· Przedszkole Miejskie nr 35 w Łodzi. Kulinarne przygody – projekt edukacyjny. Paulina Wasiak, Barbara Kiełbasa;
· Przedszkole Miejskie nr 58 w Łodzi. Na tropach Coralgola – w ramach realizacji projektu „Dziecko aktywnym mieszkańcem Małej Ojczyzny”. Elżbieta Barabasz;
· Przedszkole Miejskie nr 89 w Łodzi. Wszystko dla Polski – rozbudzanie postaw patriotycznych u najmłodszych przedszkolaków. Małgorzata Kolba;
· Przedszkole Miejskie nr 89 w Łodzi. Dzień Dinozaura w Dinusiowym przedszkolu. Małgorzata Kolba;
· Przedszkole Miejskie nr 101 w Łodzi. Nasze doświadczenia z wdrażania języka angielskiego i planu daltońskiego w przedszkolu. Beata Prylińska;
· Przedszkole Miejskie nr 109 z Oddziałami Integracyjnymi w Łodzi. Projekt edukacyjny „Sugerujemy i ponownie wykorzystujemy”. Ewa Adamiak;
· Przedszkole Miejskie nr 110 w Łodzi. Sylabowy zawrót głowy – wykorzystanie metody symultaniczno-sekwencyjnej we wczesnej nauce czytania. Ewelina Woniak – Pietraszko;
· Przedszkole Miejskie nr 110 w Lodzi. Nauczanie zdalne w edukacji przedszkolnej w czasach pandemii koronawirusa. Ewelina Woniak – Pietraszko;
· Przedszkole Miejskie nr 110 w Łodzi. Narzędzia interaktywne jako innowacyjne rozwiązania w edukacji przedszkolnej. Ewelina Gwarda – Koszewska, Ewelina Woniak – Pietraszko;
· Przedszkole Miejskie nr 120 w Łodzi. Projekt „Tablit” – innowacyjny program wychowania przedszkolnego. Justyna Dudaczyk;
· Przedszkole Miejskie nr 176 w Łodzi. Paszport do przyszłości – program autorski „Hallo” z zakresu języka angielskiego w przedszkolu. Monika Gmosińska;
· Przedszkole Miejskie nr 192 w Łodzi. Z kodowaniem za pan brat. Katarzyna Wankiewicz;
· Przedszkole Miejskie nr 202 w Łodzi. Dni wyjątkowe czyli Nietypowo-Warzywno-Owocowo! Agnieszka Płoszajska;
· Przedszkole Miejskie nr 223 w Łodzi. Doradztwo zawodowe w przedszkolu. Urszula Durkowska;
· Przedszkole Miejskie nr 235 w Łodzi. WebQuest w edukacji przedszkolnej. Anna Kwiatkowska;
· Przedszkole Miejskie nr 235 w Łodzi. Korona Time – jak sobie z nim radzimy? Agnieszka Olborska;
· Przedszkole Miejskie Nr 235 w Łodzi. Teatr Ani Jednej Próby – jak pewien projekt stał się wieloletnią zabawą. Katarzyna Czyżycka, Anna Kwiatkowska, Iwona Pietruszewska, Agnieszka Olborska.
Zapraszamy do skorzystania z udostępnionej Państwu, nauczycielom i dyrektorom, możliwości publikowania w Katalogu dobrych praktyk w edukacji.
Zeszyty Katalogu znajdziecie Państwo na stronie Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego w zakładce Dobre praktyki, zapraszamy do lektury i do współpracy.
Opracowała:
Grażyna Adamiec