Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego opublikowało w dwu częściach kolejny – już dwudziesty drugi – zeszyt „Katalogu dobrych praktyk w edukacji”.
Praca zbiorowa pod redakcją Grażyny Adamiec i Janusza Moosa, opatrzona podtytułem „Podsumowanie Ruchu Innowacyjnego w Edukacji w roku szkolnym 2017/2018 – laureaci”, zawiera rekomendacje osób i instytucji, którym przyznano tytuły i certyfikaty w kategoriach: Talent Uczniowski, Afirmator Ruchu Innowacyjnego, Multiinnowator, Kreator Innowacji, Kreator Kompetencji Społecznych, Kreator Kompetencji Zawodowych, Organizator Procesów Innowacyjnych, Nauczyciel Innowator (część pierwsza) oraz Lider w Edukacji, Promotor Rozwoju Edukacji, Lider Szkolnego Doradztwa Zawodowego, Innowacyjny Pracodawca, Partner Przyjazny Edukacji, Organizacja Innowacyjna, Ambasador Innowacyjnych Idei i Praktyk Pedagogicznych, Homo Creator, Skrzydła Wyobraźni, Mój Mistrz (część druga). Zestaw materiałów poświęconych poszczególnym laureatom uzupełnia zamykający część drugą rozdział zatytułowany „Tytuły i certyfikaty – krótka charakterystyka”.
„Podsumowanie Ruchu Innowacyjnego w Edukacji to suma wielomiesięcznej pracy nad implementowaniem do praktyki różnych modeli edukacji i analizowaniem działalności innowacyjnej dyrektorów, nauczycieli i instytucji wspierających rozwój szkolnych systemów edukacji – pisze we wstępie do części drugiej Janusz Moos, dyrektor Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. – Do głównych kryteriów kwalifikujących osoby i instytucje do zdobycia tytułu i certyfikatu należą: autorstwo, współautorstwo innowacji programowej, metodycznej lub organizacyjnej; prowadzenie procesów kształtowania postaw przedsiębiorczych i procesów ukierunkowanych na wytwarzanie wiedzy przez uczących się (edukacja konstruktywistyczna); tworzenie szkolnych systemów doradztwa zawodowego oraz rozwiązań edukacyjnych zorientowanych na optymalizację pracy z uczniem uzdolnionym (odkrywanie talentów i stosowanie metod twórczego myślenia i działania) i z uczniem napotykającym na trudności w uczeniu się, projektowanie szkoły jako organizacji uczącej się; rozwiązywanie problemów: edukacji przedzawodowej, działania edukacyjnego zgodnie z przyjętymi kategoriami ekonomicznymi i pedagogicznymi, prowadzenia procesów osiągania kwalifikacji zawodowych w trybie formalnym i pozaformalnym, oceniania efektów uczenia się, stosowania najnowszych technologii w procesach uczenia się; kreowanie przez różne instytucje zmian w szkolnych systemach edukacji; tworzenie warunków do organizowania procesów edukacji interdyscyplinarnej, ze szczególnym uwzględnieniem procesów edukacji ekonomicznej, mechatronicznej, informatycznej, prozdrowotnej, artystycznej; zaprezentowanie prac nad uczeniem się przez nauczycieli nowych ról zawodowych, wspierających procesy samodzielnego uczenia się; zaprezentowanie innowacyjnych postaw i wybitnych osiągnięć zawodowych pracowników uczelni, fundacji i in. instytucji; ukazanie liderów w edukacji, kreatorów kompetencji społecznych, wybitnych uczonych (ekonomistów, inżynierów, informatyków i in.) i nauczycieli innowatorów oraz organizacji innowacyjnych.”
Podsumowanie Ruchu Innowacyjnego w Edukacji, organizowane corocznie przez Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, jest przedsięwzięciem unikatowym w skali kraju. Udokumentowanie jego XXXII edycji w formie książkowej z pewnością zatem można uznać za cenną inicjatywę wydawniczą.
Tomasz Misiak
„Katalog dobrych praktyk w edukacji”, zeszyt nr 22, część pierwsza i druga („Podsumowanie Ruchu Innowacyjnego w Edukacji w roku szkolnym 2017/2018 – laureaci”) – praca zbiorowa pod redakcją Grażyny Adamiec i Janusza Moosa, Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Łódź 2019